Regelmatig komen er calamiteiten voor binnen bedrijven.
Dit kan uiteenlopen van kleine maar ook grote calamiteiten. Om te zorgen dat in
zo’n situatie de rust wordt behouden en alle medewerkers zo snel en veilig
mogelijk naar buiten komen is het belangrijk dat er een aantal gediplomeerde
BHV’ers in het bedrijf rondlopen. Maar hoe kan BHV (bedrijfshulpverlening) zo
optimaal mogelijk worden ingezet? In deze blog 5 tips.
1. Zorg dat er altijd een aantal opgeleide BHV’ers binnen het bedrijf zijn
Het is belangrijk dat er ten alle tijden iemand in het
gebouw aanwezig is met een BHV diploma. Hiervoor zijn tegenwoordig
verschillende cursussen die gevolgd kunnen worden. Kies iemand die in
stressvolle situaties de rust kan bewaren, overzicht heeft en alle medewerkers
veilig en snel naar buiten kan laten.
Het is verplicht om deze cursus ieder jaar te herhalen om
de kennis up to date te houden.
2. Oefen regelmatig
Om te zorgen dat alle medewerkers weten wat ze moeten
doen tijdens een calamiteit is het belangrijk om te oefenen. Denk hierbij aan
een brandoefening. Neem op hoe lang het duurt voordat alle medewerkers buiten
zijn en probeer deze tijd te verbeteren, zodat dat er stressvolle situaties
ontstaan.
Wees serieus bij de oefeningen. Het is belangrijk om de
veiligheid van de medewerkers te vergroten. Zorg ook dat de medewerkers de
oefeningen serieus nemen en niet als een grap zien. Dit kan namelijk tot
gevaarlijke situaties leiden wanneer er bijvoorbeeld echt brand is in het
gebouw. Om een oefening aan te geven kunnen ook andere alarm geluiden
aangegeven worden, zodat men weet dat het gaat om een oefening.
3. Evalueer regelmatig
Om te zorgen dat er bij calamiteiten zo effectief en
efficiënt mogelijk wordt gehandeld is het van belang om regelmatig te
evalueren. Evalueer na oefeningen maar ook na een calamiteit. Hierdoor kunnen
verbeterpunten binnen het BHV beleid van het bedrijf worden opgespoord en
aangepakt om een veilige situatie in stand te houden.
4. Informeer medewerkers
Het is belangrijk om niet alleen de BHV’ers op de hoogte
te brengen van de gang van zaken tijdens een calamiteit, maar ook het overige
personeel moet hiervan op de hoogte zijn. Zorg dat er een overzicht is van
situaties en wat mensen moeten doen. Medewerkers moeten op de hoogte zijn van
de mogelijke vluchtroutes.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten